Jak wspierać kreatywność u dzieci?

Redakcja

6 grudnia, 2024

Obecny styl życia, pomimo ewidentnych zalet, może utrudniać dzieciom znalezienie własnego potencjału twórczego. Za sprawą postępu oraz znaczącej poprawy ogólnych warunków życia, coraz rzadziej trzeba sięgać po kreatywne rozwiązania w życiu codziennym, co nie oznacza, że nie są one potrzebne. Jak wspierać kreatywność u dzieci?

Dlaczego kreatywność jest taka istotna? 

Wszelakie działania twórcze sprzyjają rozwojowi potencjału u dzieci. Biorąc udział w kreatywnej zabawie, młodzi zyskują szanse na wyrażanie własnej indywidualności, zapoznania ze swoimi talentami i oswojenie niepokojów, co jest istotne w trakcie budowania samooceny i wiary w swoje możliwości. Dzieci, u których kreatywność stale się rozwija, w przyszłości mogą znacznie lepiej poradzić sobie z problemami. Będą też na pewno odważniejsze w trakcie poszukiwania własnej drogi życiowej. Pozwoli im to także pozytywnie reagować na nagłe zmiany i czerpać więcej radości z życia. 

Ograniczenie gotowych rozwiązań

Należy obserwować, nie zaś przeszkadzać dziecku w zabawie. Pozwólmy pociechom się nieco ponudzić, bowiem z nudy nierzadko pojawiają się najlepsze z pomysłów na zabawę. Dajmy dziecku możliwość spędzenia czasu na zewnątrz, w kontakcie z przyrodą i w towarzystwie rówieśników. Zachęcajmy do kreatywnego wymyślania zabaw i poszukiwania różnych rozwiązań. Kiedy dziecko rysuje, nie poprawiajmy, nie korygujmy go, pozostawmy mu swobodę działania. Ważna jest radość tworzenia, którą dziecko może czerpać, nie zaś wyłącznie efekty końcowe. 

Zadawanie pytań i swobodne myślenie

Zamiast udzielania dziecku gotowych odpowiedzi, warto zadawać mu pytania, np.: „Co mógłby na ten temat pomyśleć Twój kolega”, „Co teraz możesz z tym zrobić?”, „A jak myślisz?”, „Dlaczego tak uważasz?”. Umożliwiajmy dzieciom posiadanie swojego zdania, pozwólmy im na spontaniczność oraz wyrażanie siebie w różnorodnych dziedzinach. Nie istnieją głupie pytania zadawane przez najmłodszych. Trzeba być otwartym i traktować ich poważnie. Dzięki temu ćwiczą własne możliwości myślenia, a przecież dobrze znane powiedzenie mówi, że „kto pyta, nie błądzi”. 

Błędy nie są porażkami

W podejmowaniu działania twórczego nie istnieją złe ani dobre rozwiązania. Są tylko mniej albo bardziej użyteczne. Pozwólmy dzieciom się mylić oraz popełniać błędy, zamiast uprzedzać je o konsekwencjach. Samodzielne doświadczenie i odwaga czy popełnianie błędów sprawią, że pociechy będą się szybciej uczyły. Pokazujmy im świat i panującą w nim różnorodność, zachęcajmy też do spróbowania zupełnie nowych rzeczy. Nastawiajmy je na samodzielność. 

Artykuł promocyjny.

Polecane: